sobota, 15 maja 2010

Łatwy, pszenno-żytni chleb z nasionami słonecznika i siemieniem lnianym (na zakwasie)

Określenia "łatwy, szybki, bezproblemowy" nie pasują do chlebów na zakwasie. Jednak wśród praco/czasochłonnych zakwasowców, znajdują się takie perełki jak ten chleb. Składniki wystarczy wymieszać, przełożyć do formy i zostawić na 3 h. Potem wstawić do nagrzanego piekarnika i zapomnieć o nim na 80 minut, a następnego dnia delektować się kromką zdrowego, domowego chleba. Pomysł zaczerpnięty od Basi, ja odjęłam tylko nieco dodatków i dosypałam więcej nasion słonecznika i siemienia, zakwas miałam pszenny, a dla pewności dodałam odrobinę drożdży i taką wersję znajdziecie poniżej :):


 Chleb pszenno-żytni z ziarnami, na zakwasie

Składniki:
2 szklanki mąki żytniej razowe
1 szklanka mąki pszennej
1/2 szklanki nasion słonecznika
1/2 szklanki siemienia lnianego
płaska łyżka soli
1 i 3/4 szklanki wody
3/4 szklanki zakwasu pszennego
drożdże (ok. "ziarnka grochu")

Przygotowanie:
Do dużej miski wsypać mąkę (pszenną i żytnią), dodać sól, ziarna i wymieszać. W wodzie rozpuścić drożdże i wlać do suchych składników. Dodać zakwas. Wszystko dokładnie wymieszać (nie dłużej, niż 2 minuty!). Ciasto przełożyć do wysmarowanej olejem i wysypanej mąką keksówki (25 cm) i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 3 h (lub krócej, jeżeli dodajemy więcej drożdży) (ciasto powinno prawie podwoić swoją objętość). Blaszkę włożyć do nagrzanego do 180 stopni piekarnika (góra, dół) i piec ok. 80 minut. Wystudzić przed pokrojeniem. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za komentarz :)

Uwaga!

Nie zgadzam się na kopiowanie treści bloga i zamieszczonych na nim zdjęć!
Jeżeli podajesz przepis na swoim blogu lub stronie internetowej/forum zamieść link do mojej witryny!